|
|
Het Regionaal Consortium Zwangerschap & Geboorte Zuidwest Nederland organiseerde op donderdag 7 oktober jl. een webinar met als thema ‘Cliëntenparticipatie’. Hieronder een terugblik op dit online event. |
Belangrijk: Ga vertrouwelijk om met de persoonlijke informatie en deel de link niet verder. |
|
Het betrekken van cliënten en patiënten om de zorg (beter) aan te laten sluiten op wensen en behoeften wordt door velen steeds meer gezien als een belangrijke voorwaarde. In de praktijk blijkt dat cliëntenparticipatie nog niet zo gemakkelijk te realiseren is. Daar zijn meerdere redenen voor. Het kan bijvoorbeeld lastig zijn om een representatieve afspiegeling van cliënten te mobiliseren om mee te denken bij beleid. En cliënten en beleidsmakers spreken niet altijd dezelfde taal. Tijdens dit Webinar is het onderwerp belicht vanuit beleid, praktijk én onderzoek. |
|
Het belang van medezeggenschap |
|
|
|
Harmke van den Akker, adviseur en trainer Medezeggenschap van het landelijk steunpunt (mede)zeggenschap (LSR) besteedde aandacht aan het belang van medezeggenschap in zijn algemeenheid. Zo vindt medezeggenschap als cliëntenrecht zijn oorsprong in de jaren negentig van de vorige eeuw. Sinds 1996 is het zelfs bij wet vastgelegd in de Wet Medezeggenschap Cliënten Zorginstellingen (Wmcz). |
|
Het belang van medezeggenschap kan als volgt worden samengevat:
- Het cliëntperspectief als mogelijkheid zien om de kwaliteit van de dienstverlening te verbeteren
- Vergroten van de invloed van cliënten in de zorg
- Goed bestuur bevorderen
- Gezamenlijke verantwoordelijkheid zorg
> Bekijk de presentatie |
|
|
Bespreken patiënt gerapporteerde uitkomsten met de cliënt |
|
|
|
|
|
In de tweede bijdrage stond het bespreken van uitkomsten met de client centraal. Drs. Hiske Ernst, projectleider BUZZ project gaf een boeiende presentatie over ‘waardegedreven geboortezorg’. Geboortezorg is meer dan ‘een gezond kind en een gezonde moeder’: we streven naar gepersonaliseerde zorg en naar uitkomsten die voor de cliënt het meest belangrijk zijn. Het zijn deze uitkomsten die bij waardegedreven geboortezorg centraal staan. Niet in theorie, maar in de praktijk. Het meten en bespreken van uitkomsten en ervaringen die er voor de cliënt toe doen, stelt haar in staat om de regie te nemen over haar gezondheid en welzijn. Met behulp van de vragenlijsten van de Uitkomstenset Zwangerschap & Geboorte meet je de uitkomsten en ervaringen die de cliënt zelf rapporteert. De zorg krijgt een meer lerend karakter waarin naast de medische aspecten ook de (psycho)sociale aspecten de juiste aandacht krijgen. Behalve voor het bespreken van de uitkomsten in de spreekkamer met de verloskundige of gynaecoloog, kunnen de uitkomsten ook gebruikt worden voor verbetering van de zorg in het VSV. > Bekijk de presentatie |
|
Ervaringen vanuit het Cliëntenpanel Verloskunde & Geboortezorg |
|
|
Na de twee presentaties volgde een gesprek met Heidi van Heijningen, coördinator van het Cliëntenpanel Verloskunde & Geboortezorg dat onderdeel is van het Lectoraat Verloskunde & Geboortezorg van Hogeschool Rotterdam. Het panel is in het leven geroepen om zowel een bijdrage te kunnen leveren aan praktijkgericht onderzoek als aan het onderwijs en bestaat momenteel uit drie actieve leden. |
|
De cliënten hebben allemaal hun eigen redenen om bij te willen dragen. De client die vooraf te zien was in het filmpje vindt het bijvoorbeeld belangrijk dat bij nieuwe onderzoeken de emotionele kant van de cliënt altijd wordt meegenomen. Hier wordt ook daadwerkelijk iets mee gedaan. Zo is de manier waarop eerstelijns verloskundigen omgaan met een traumatische partus ingebracht als thema voor afstudeeronderzoek. Heidi gaf afsluitend aan dat ze het panel graag wil uitbreiden met een aantal ouders. Tevens wordt bekeken hoe de hoe de rol van het panel binnen het onderwijs nog uitgebreid kan worden. Bij interesse voor deelname aan het Cliëntenpanel kan contact worden opgenomen met Heidi van Heiningen. Tevens kunnen hier wervingsflyers worden opgevraagd zowel op papier als digitaal! |
|
|
|
Onderzoek naar het opzetten van een Moederraad voor kwetsbare zwangeren Na een korte pauze was het de beurt aan Anne Akerboom, Master student geneeskunde, die in het kader van haar Community Project onderzoek heeft gedaan naar het opzetten van een moederraad in Albert Schweitzer Ziekenhuis in Dordrecht. Namens het ASZ was tevens Patricia Claassen (medisch maatschappelijk werker) aanwezig om eventuele vragen uit het publiek te beantwoorden. De aanbevelingen die uit het onderzoek naar voren komen hebben betrekking op de vorm, de werving en de randvoorwaarden en zijn opgepakt door de Raad van Bestuur van het ziekenhuis. Het streven is om begin 2022 te starten met het werven van deelnemers voor de moederraad. > Bekijk de presentatie |
|
|
Cliëntenraden voor specifieke doelgroepen zijn zinvol! De middag werd afgesloten door Guus Schrijvers, oud-hoogleraar public health en gezondheidseconoom, die o.a. inging op het faciliteren van medezeggenschap van patiënten. Bij voorkeur worden zij via een cliëntenraad in staat gesteld om invloed uit te oefenen op beleid. Hiervoor deelt Guus Schrijvers beleid in vier fasen in: beleidsvoorbereiding, beleidsbepaling, beleidsuitvoering en beleidsevaluatie. Bij de beleidsvaststelling en -evaluatie zijn cliëntenraden intensief betrokken. Bij de andere fasen lokale, regionale en nationale patiëntenorganisaties. Zij vullen elkaar aan: cliëntenraden hebben bestuurlijke expertise en patiëntenorganisaties bezitten inhoudelijke ervaringen. Het doorlopen van deze fasen is een cyclisch proces. > Bekijk de presentatie |
|
Het volgende Webinar staat gepland op donderdag 25 november (15.00-17.00 uur) en heeft als thema ‘Preconceptiezorg’. Noteer deze datum alvast in uw agenda! |
|
Met vriendelijke groet, Angélica Venekamp, coördinator regionaal consortium Heidi van Heijningen, coördinator Cliëntenpanel |
|
|
|
|
|
|