|
|
Ter gelegenheid van het afscheid van Philine Berns als docent aan de opleiding Logopedie en onderzoeker in Zorg voor Communicatie aan Hogeschool Rotterdam werd op 16 september 2022 een symposium georganiseerd, getiteld: ‘Logopedisch Rollenspel’. Als verrassing werd Philine hierbij tevens benoemd als erelid van de beroepsvereniging voor logopedisten, de NVLF. |
Tijdens het symposium werden centrale thema’s uit haar onderzoek en onderwijs gepresenteerd, zoals communicatieve toegankelijkheid, communicatieve participatie in relatie tot het gehele functioneren van de mens en de opleiding van logopedisten in al hun rollen. |
|
Benoemd tot erelid... |
Lector Karin Neijenhuis stond uitgebreid stil bij het Opleidingsprofiel Bachelor Logopedie Nederland (OBLN; www.opleidinglogopedie.nl) waar Philine mede-ontwikkelaar van is. Daarnaast werd haar bijdrage aan praktijkonderzoek in de vorm van onder andere de ontwikkeling van cursus en training Con-tAct (hr.nl/con-tact) over het voetlicht gebracht. Tot slot werd duidelijk dat de verdere implementatie van Con-tAct in de toekomst zal worden voortgezet via Kenniscentrum Zorginnovatie. Ruth Dalemans, docent-onderzoeker aan Zuyd Hogeschool benadrukte dat de aandacht voor communicatie de laatste jaren steeds groter wordt en dat daarmee een steeds prominentere rol voor de logopedist is weggelegd. Als bestuurslid van de beroepsvereniging voor logopedisten (NVLF) benoemde ze Philine tot erelid vanwege haar verdiensten voor het beroep logopedist. Deze verdiensten bestonden onder andere uit haar lidmaatschap van diverse commissies, voorzitterschap bij de ontwikkeling van de monodisciplinaire richtlijn afasie en bijdragen aan het onderwijs middels boeken en ontwikkeling van opleidingsprofielen en post-hbo cursussen. Naast dit erelidmaatschap won ze al eerder de Branco van Dantzigprijs (2015) en de Harry Moeskopsbokaal (2020). |
|
Ervaringskennis levert waardevolle bijdrage |
Docent-onderzoeker Alissa Nikkels (Hogeschool Rotterdam) en logopedist Clarinda Otterspeer (De Zellingen) belichtten de rol van de persoon met afasie als ervaringsdeskundige. Ervaringskennis als een van de vormen van evidence levert een waardevolle bijdrage in de begeleiding van personen met afasie, maar ook in het opleiden van studenten. In de pilot Com in Actie, waarin studenten vrijwillig op stap gaan met personen met afasie, is gebleken dat bij beide partijen begrip en zelfvertrouwen zijn gegroeid. In een aantal filmpjes kwamen de personen met afasie aan bod, die op hun eigen manier illustreerden wat het samenwerken in de projecten van Philine hen had opgeleverd. De thema’s ‘gezelligheid’ en ‘groei’ kwamen hierin duidelijk naar voren. Docent-onderzoeker Rianne Brinkman (Hogeschool Rotterdam) belichtte de professionele identiteit van de logopedist, waarbij duidelijk werd dat identiteit sterk gekoppeld is aan taalvermogen en dat personen met afasie vanwege hun taalproblemen ondersteuning behoeven in het in kaart brengen van de identiteitsveranderingen die ze ervaren. En voordat een logopedist zijn cliënten hierin kan ondersteunen, dient deze zich bewust te zijn van de eigen professionele identiteit. Dit krijgt in de opleiding van logopedisten steeds meer aandacht. |
|
40 jaar in het vak |
Logopedist en onderzoeker Sandra Wielaert (Rijndam Revalidatie) stond stil bij de lange carrière van Philine, waarvan ze vanaf de start, tijdens de opleiding logopedie in Heerlen, al getuige was. Hierbij werd duidelijk dat er gedurende de 40 jaar van haar carrière veel technologische ontwikkelingen zijn doorgemaakt, maar dat ze beiden met hun tijd zijn meegegaan. |
|
Tenslotte... |
Kreeg Philine, met haar presentatie ‘communicatie in de hoofdrol’ het laatste woord. Ze eindigde met de observatie dat, in het toneelscript van de logopedie, communicatie 40 jaar geleden slechts een bijrol vervulde, terwijl de hoofdrol werd ingevuld door stoornissen in stem, spraak, taal en gehoor. Inmiddels heeft communicatie echter de hoofdrol gekregen. Lastig is dat deze hoofdrolspeler soms ook meespeelt in andere toneelstukken, van bijvoorbeeld reclamemakers, presentatiedeskundigen, coaches, grafisch ontwerpers, en anderen. Het is aan de logopedisten die het script schrijven, om aan het publiek duidelijk te maken waar hun toneelstuk over gaat. Haar take-home message luidde als volgt: ‘Ik wens jullie – logopedisten, docenten, onderzoekers, mensen met afasie, en wie zich ook maar betrokken voelt, de motivatie om alert te blijven op veranderingen – ze kunnen overal beginnen – en de inspiratie om goede veranderingen te ontwikkelen tot waardevolle onderdelen van ons beroep, zodat onze cliënten en hun omgeving de best mogelijke zorg en begeleiding ontvangen en communicatie de hoofdrol in hun leven kan blijven spelen.’ |
|
Met vriendelijke groet, Dian Verberne, onderwijsmanager opleiding Logopedie Karin Neijenhuis, lector Zorg voor Communicatie |
|
|
|
|
|