‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌
Hogeschool Rotterdam
afmelden |  online versie
 
Oktober 2022
Nieuwsbrief SMILE
 
Hogeschool Rotterdam
Maandelijks komen verpleegkundigen, studenten, onderzoekers en een patiënt-vertegenwoordiger bij elkaar om het ondersteunen van zelfmanagement te verbeteren. In deze nieuwsbrief vertellen een verpleegkundige en student van het Franciscus Gasthuis hoe zij er mee aan de slag zijn gegaan.

Dit gaf de patiëntvertegenwoordiger aan tijdens een overleg van een projectgroep van SMILE. Zo waardevol is het om iemand in de projectgroep te hebben die er net anders tegenaan kijkt, omdat diegene het proces als patiënt heeft doorgemaakt. Leerzaam voor de verpleegkundigen en zij namen het meteen mee in hun verbeterplan.  

Vijf leerafdelingen in verschillende settingen (ouderenzorg, wijkverpleging, psychiatrische afdeling, regionaal en academisch ziekenhuis) doen mee met het onderzoekproject SMILE en elk kiest zijn eigen focus. Dit leidt tot uiteenlopende verbeterpunten: anamnese, doelen samen met patiënten formuleren, stappenplan voor het aanleren van stomazorg, persoonsgerichte zorg en implementatie van een gesprekshulpmiddel.
Fleur van Koppen, regieverpleegkundige Franciscus Gasthuis
Het verbetertraject dat we met onze afdeling hebben gekozen is gericht op de anamnese. Daarin zit volgens ons de sleutel van het versterken van het zelfmanagement van onze patiënten tijdens de opname. De huidige anamnese is statisch en gericht op wat we voor de patiënt kunnen doen, maar niet echt gericht op hoe patiënten thuis gewend zijn om met hun aandoening om te gaan. We willen de focus verleggen naar wat de patiënt kan en wil en we willen kijken of en hoe we dat vervolgens kunnen voortzetten tijdens de opnamen. Dus hoe kan de patiënt zoveel mogelijk de regie zelf houden tijdens de opname.

We zijn gestart door de anamnese langs te lopen en bij elke vraag te kijken hoe we die anders zouden kunnen stellen en welke vragen er bij gesteld kunnen worden zodat we de patiëntsituatie nog beter in kaart kunnen brengen. Zo leren we de patiënt al meteen beter kennen en kunnen we eerder op de thuissituatie inspelen. Nu merk ik zelf al dat ik de anamnese vragen meer open stel. En, doordat ik meer inzicht krijg in de patiënt en zijn familie, kan ik de familie al vroegtijdig in de zorg betrekken zodat de nazorg vlotter verloopt.
 Fenna Bross, hbo-V student leerafdeling Franciscus Gasthuis
Voor mijn afstudeeronderzoek heb ik gemeten in hoeverre het verpleegkundigen lukt persoonsgerichte zorg te bieden. Hiervoor heb ik vragenlijsten uitgezet bij verpleegkundigen én bij patiënten. De grootste uitdaging hierbij was het uitzetten van de vragenlijsten bij de patiënten. Er waren patiënten die niet mee wilden doen of te ziek waren, maar ook was ikzelf soms te druk om tijdens de dienst deze vragenlijsten uit te zetten. 
Wat ik zelf merk is dat ik me meer bewust ben van het ondersteunen van zelfmanagement. Ik merk dat ik bepaalde vragen anders stel dan eerst, zodat ik nog meer de persoon leer kennen.  
Eerste resultaten vragenlijstonderzoek
Op drie leerafdelingen hebben we de PCPI vragenlijst uitgezet, onder zowel verpleegkundigen als patiënten. Op een schaal van vijf, waarbij vijf het meest positief is, valt het op dat de gemiddelde waardering positief is. Zowel verpleegkundigen als patiënten vinden dus dat er aandacht is voor de patiënt als persoon. Over het algemeen lijken patiënten positiever over de zorg dan de verpleegkundigen. We gaan de data nog verder analyseren zodat we meer nuances kunnen benoemen.
 
 
Agenda
22
SEP
Externe projectgroepvergadering
Met de linkingpins en onderzoekers
6-7
OKT
HGZO congres 
Een landelijk congres voor en door docenten en opleiders in het Hoger GezondheidsZorg Onderwijs (HGZO). Met o.a. workshop Ondersteunen van zelfmanagement; voor studenten én docenten met lef! Door van Hooft SM., Korpershoek Y., Zuidema R. & Jongenotter N. Lees meer
19-22
OKT
8th International Nurse Education Conference, Barcelona
Met o.a. een posterpresentatie Do clinical leaders fulfill the expectations of students regarding person-centered care? Door Jongenotter N, van Hooft, SM.,  & van Staa AL. Lees meer
1
DEC
Externe projectgroepvergadering
Met de linkingpins en onderzoekers
Met SMILE willen we studenten en verpleegkundigen inspireren door het delen van goede voorbeelden, leuke praktijksituaties en tips voor het ondersteunen van zelfmanagement. Wij sturen regelmatig een nieuwsbrief met hierin nieuwe ontwikkelingen. Aanmelden voor deze nieuwsbrief kan via kenniscentrumzorginnovatie@hr.nl. Doorsturen van deze nieuwsbrief mag altijd!
Hogeschool Rotterdam
Kenniscentrum Zorginnovatie
Rochussenstraat 198
3015 EK Rotterdam
010 - 794 53 42
KenniscentrumZorginnovatie@hr.nl
Volg ons:
 
U ontvangt deze e-mail op het volgende adres:
Deze nieuwsbrief is uiterst zorgvuldig samengesteld. Hogeschool Rotterdam gaat vertrouwelijk om met alle persoonlijke informatie. © 2022 Hogeschool Rotterdam.