 |
 |
Een logopedist ondersteunt individuen en hun naasten om mee kunnen praten in de samenleving en bevordert hiermee gezondheid en welzijn. Bij de opleiding logopedie aan Hogeschool Rotterdam werken docenten, studenten en onderzoekers nauw samen aan de toekomst van de logopedie en zetten daarmee zorg voor communicatie op de kaart. In deze nieuwsbrief nodigen wij u uit om hiervan kennis te nemen en mee te doen aan de activiteiten, die we in studiejaar 2023-2024 organiseren. |
|
|
Save the date! |
Pizza-festival Op 1 februari 2024, van 16:00-20:00 uur vindt een pizza-festival plaats. 16:00-17:30 Voorgerecht: communicatieve toegankelijkheid Workshops over praktijkgericht onderzoek. We houden ons bezig met vraagstukken rondom meertalige communicatie en toegankelijke zorg voor personen met afasie en willen daar interactief mee aan de slag met het publiek. 17:30-18:00 Hoofdgerecht: pizza Onder het genot van een lekkere pizza ontmoet je collega's, docenten en onderzoekers van de opleiding logopedie en het Lectoraat Zorg voor Communicatie. 18:00-20:00 Dessert: blik op de toekomstige logopedist Workshops over het huidige onderwijs aan studenten logopedie. Onze toekomstige collega’s worden samen met het werkveld opgeleid. In het laatste jaar van de opleiding zetten studenten belangrijke stappen richting zelfstandigheid, die uiteindelijk leiden tot een startbekwame logopedist. Voor de ene student een gemakkelijk recept, voor de andere student (kook)kunsten die nog veel aandacht en tijd nodig hebben. Aan de hand van praktijkvoorbeelden bespreken we casuïstiek rondom de begeleiding van studenten. Op deze manier krijgen deelnemers de nieuwste inzichten mee, die in onze opleiding worden toegepast. Begin januari ontvangt u een uitnodiging met aanmeldingsoptie. |
|
|
|
|
Save the date! |
Stagebegeleiderscursus Iets om alvast in je agenda te zetten; Op 21 maart 2024 vindt er weer een stagebegeleiderscursus plaats. Begeleid je op dat moment een student of wil je in de toekomst een student gaan begeleiden? Zet deze datum dan alvast in je agenda. Later volgt er meer informatie over de inschrijving. |
|
|
|
|
Save the date! |
Kers op de taart-festival Op vrijdag 7 juni 2024, van 13:00-17:00 uur vindt het Kers op de taart-festival plaats Een feestelijke afsluiting van de stage- en onderzoeksperiode die de studenten doorlopen hebben. Naast een update over huidig onderzoek vanuit Zorg voor Communicatie, zullen vierdejaars studenten laten zien hoe zij, als kers op de taart, hun stagepraktijk hebben verrijkt met opbrengsten van kleinschalig praktijkgericht onderzoek. In korte presentaties krijgt u zicht op de diverse onderzoeken en de uitkomsten. Voor beide bijeenkomsten wordt accreditatie aangevraagd bij Stadap. |
|
|
Informatie over stages in de opleiding logopedie |
|
In het nieuwe studiejaar zal de beschikbaarheid voor stages niet meer geïnventariseerd worden door de opleiding voor de stages in jaar 3 en 4. Studenten gaan in deze studiejaren zelf proactief op zoek naar een stageadres. Dit past in de mate waarin we studenten zelf regie willen geven. Studenten nemen dus voortaan zelf contact op om over stagemogelijkheden te praten. Studenten kunnen ons altijd om hulp vragen bij het zoeken van een adres. De kwaliteitsbewaking van de stageadressen wordt daarbij niet uit het oog verloren. Voor meer informatie: www.hr.nl/logopedie-werkveld  Oproep: succesvol stageduo gezocht We zijn op zoek naar een enthousiast duo, een stagebegeleider en een student. Die tijdens de bijeenkomst op 1 februari 2024 een best practice willen delen over het prettig doorlopen van een afstudeerstage. Deze best practice kan bijvoorbeeld gaan over het succesvol begeleiden van een student in het aangaan van complexe problematiek of de succesformule hoe het stagelopen en het afstudeeronderzoek gecombineerd kan worden. |
Samenwerking tussen logopedisten en meertalige ouders in LIMINA |
 Het promotieonderzoek Logos in Meertalige INterActie (LIMINA) richt zich op de meertalige communicatie tussen ouders en logopedisten. In de praktijk werken logopedisten veel samen met ouders van kinderen die in logopedische behandeling zijn. Dat is heel belangrijk voor het onderlinge contact en voor het behalen van de behandeldoelen. Als ouders en logopedisten geen gemeenschappelijke taal delen is de samenwerking soms een uitdaging. LIMINA heeft als doel die meertalige situatie te onderzoeken en uiteindelijk een bruikbare interventie te ontwikkelen voor logopedisten en ouders om hiermee om te gaan. Inmiddels is het eerste deelonderzoek naar de gesprekken tussen ouders en logopedisten afgerond. Hiervoor zijn 15 anamnesegesprekken en 18 testresultaatbesprekingen geanalyseerd via een discours analyse. Het blijkt dat logopedisten en ouders verschillende adequate communicatiestrategieën inzetten om het onderlinge begrip te vergroten. Deze zijn alleen niet altijd voldoende als het taalverschil tussen de logopedist en ouder groot is. Daarnaast verloopt het bespreken van de samenwerking met ouders weinig interactief wanneer het taalverschil groot is. Alle resultaten zijn beschreven in een artikel, wat hopelijk binnenkort verschijnt. Er is wel een posterpublicatie beschikbaar waarin een deel van de resultaten is beschreven. Houd de projectwebsite in de gaten voor nieuwtjes en komende publicaties. Interesse in deelname aan dit onderzoek? In 2024 staan de volgende deelonderzoeken gepland: individuele interviews met meertalige ouders én focusgroep interviews met logopedisten. Ben of ken je iemand die hierin geïnteresseerd is? Neem dan gerust contact op met Sione Twilt, s.twilt@hr.nl |
|
VerstaaNT2: samen werken aan betere verstaanbaarheid |
 |
|
De verstaanbaarheid in het Nederlands kan een groot struikelblok zijn voor mensen die Nederlands als tweede taal (NT2) leren. In het onderzoek VerstaaNT2 ontwikkelen we tools om de verstaanbaarheid beter te kunnen aanpakken. Ook willen we ervoor zorgen dat NT2-docenten, NT2-leerders, taalvrijwilligers en logopedisten beter kunnen samenwerken rondom dit onderwerp. |
|
We betrekken al deze doelgroepen bij het onderzoek om samen te komen tot tools en oplossingen die werken in de praktijk. Marjolein Wilschut werkt als junior onderzoeker mee aan dit project, samen met onderzoekers van Hogeschool Utrecht. In de afgelopen periode hebben we gekeken wat er speelt rondom het thema verstaanbaarheid en hoe er nu wordt gewerkt aan verstaanbaarheid en uitspraak. Ook hebben we aan de betrokkenen gevraagd wat hun wensen en eisen zijn voor de tools en de samenwerking. We hebben hiervoor veel input gekregen van NT2-docenten, NT2-leerders, taalvrijwilligers en logopedisten. In de komende periode gaan we starten met het ontwikkelen van de tools. Ook gaan we concreet bekijken welke mogelijkheden er zijn voor een betere samenwerking. Lees er meer over in onze nieuwsbrief. Samenwerking met studenten Studenten krijgen op diverse manieren de gelegenheid om mee te werken ook onderzoeksprojecten van Kenniscentrum Zorginnovatie. Er zijn diverse projectopdrachten voor de minor Meer Taligheid, eerstejaars projecten logopedie, interprofessionele tweedejaarsprojecten van Instituut voor Gezondheidszorg (IvG), masterstudenten Klinische Gezondheidswetenschappen (Utrecht) en Taal- en Spraakpathologie (Nijmegen). |
|
|
Anouk Jonker vertelt over haar ervaringen als student-assistent: “Ik ben tweedejaars student logopedie aan de Hogeschool Rotterdam. Dit najaar ben ik gestart met werkzaamheden als studentassistent bij het VerstaaNT2-project. Als student is het enorm leerzaam om de kans te krijgen om ervaring op te doen met het doen van onderzoek binnen de zorg. |
|
|
Door aanwezig te zijn bij bijeenkomsten, leer je verschillende aspecten kennen die komen kijken bij het uitvoeren van onderzoek en welke mensen en instanties hierbij betrokken zijn. Dit zijn dingen die bij de opleiding zelf minder aan bod komen, waardoor ik de kans krijg om mijzelf op andere vlakken meer te ontwikkelen als logopedist binnen de zorginnovatie. Kortom een hele leerzame ervaring!” |
|
|
Grip op geluid tijdens de gymles |
Met ingang van 2023 krijgen alle kinderen in het primair onderwijs minimaal twee uur per week bewegingsonderwijs door een vakleerkracht. Voor de vakleerkrachten bewegingsonderwijs betekent dit een aanzienlijke uitbreiding van het aantal lesuren. Echter zijn de werkomstandigheden niet altijd optimaal, zeker niet wat akoestiek betreft. Blootstelling aan hoge geluidsniveaus kan op lange termijn voor onherstelbare gehoorproblemen zorgen. Seyda Gurcan heeft namens Hogeschool Rotterdam, in samenwerking met Fontys Paramedische hogeschool, bij ruim 60 vakleerkrachten gehoormetingen en vragenlijsten verzameld. Hieruit blijkt dat gehoordrempels ook bij relatief jonge leerkrachten niet optimaal zijn, en dat er tevens veel klachten gemeld worden zoals hoofdpijn, oorsuizen en vermoeidheid na een lesdag in de gymzaal. Uit analyses van focusgroepinterviews bij 27 leerkrachten bleek, dat er wisselende ervaringen zijn rondom het gebruik van gehoorbescherming en dat er verschillende manieren zijn waarop leerkrachten omgaan met het vele geluid, dat de leerlingen produceren. De komende maanden zal in co-creatie sessies gefocust worden op het gezamenlijk ontwikkelen van een manier om bewuster om te gaan met de hoge geluidsniveau’s. Hierin wordt samengewerkt met Fontys Sporthogeschool. Naast de gehoormetingen en het verzamelen van ervaringen van leerkrachten zelf, zijn er akoestische metingen uitgevoerd in verschillende sportaccommodaties en worden tools ontwikkeld om de geluidsniveau’s visueel inzichtelijk te maken voor de leerkracht zelf. Grip op Geluid - Hogeschool Rotterdam Grip op geluid: over het bedrijf | LinkedIn |
Onderzoek naar logopedische doelen stellen: praktische inbreng gezocht! |
|
Binnen het landelijke project COPE zoeken we logopedisten, die samen met onderzoekers en cliënten werken aan een praktische methode om doelen op te stellen. Lees hier meer... |
Welke projecten zijn er nog meer? |
|
|
|
Met vriendelijke groet, Karin Neijenhuis, lector Zorg voor Communicatie, en het stageteam opleiding logopedie Martine Grinwis en Stella van Daal Vragen over het lectoraat?: neica@hr.nl Vragen over stage?: IVG-hoofdstagelogopedie@hr.nl |
|
|
|
 |
 |
|